Det største minde begynder her

Det største minde begynder her

torsdag den 2. august 2012

Lækkert brød

Den anden dag bagte jeg noget af det mest lækre brød jeg længe har bagt. Havde købt noget italiensk hvedemel i Netto og ville prøve en opskrift som stod på posen. Det skulle dog være med et lille tvist til brødet for det skulle nemlig bages på den bagesten som jeg har fået af min lillebror. Den skulle jo indvies på et eller andet tidspunkt så hvorfor ikke nu.
Dejen blev selvfølgelig rørt sammen på min elskede KitchenAid, men kunne ikke dy mig for lige at mærke den på bordet efterfølgende. Den var rigtig lækker og allerede der fik jeg en god fornemmelse. Er blevet så erfaren i at bage brød og boller at selv dejen giver mig et hint om hvordan resultatet bliver. Her var jeg ikke i tvivl om at det villle blive godt. Dejen blev så sat i køleskabet i en 6-7 timer før den blev delt i to og sat til hævning på bagepapir i 1 time. Ovnen skulle være rigtig varm og stenene skulle også være varme så ovnen fik næsten max gas. Efter hævning skulle de bage 30-35 min hvor de sidste 10 min af den skulle være med let åben låge for at give brødet den helt rigtige skorpe. Kunne ikke lade være med at sidde og kigge gennem lågen som et barn som sidder og ser tegnefilm.
Da brødene kom ud knitrede de med den mest fantastiske lyd fra skorpen.


Man kunne virkelig fornemme at den var super sprød og satte sig. Kunne næsten ikke vente til med at sætte tænderne i det. Det duftede i hele huset. Mums. Det var en fryd at skære den første skive, det knaste på den helt rigtige måde.


Ikke nok med det så smagte det helt fantastisk. Det er bestemt ikke sidste gang jeg bager den type brød og slet ikke sidste gang jeg bruger min bagesten. Glæder mig til at prøve at bage pizza på den.



3 kommentarer:

  1. Mums! Bliver helt lækkersulten efter den beskrivelse!

    SvarSlet
  2. Det ser godt nok lækkert ud. Måske man skulle prøve tricket med bagestenen...

    Kh Mette

    SvarSlet
  3. Ej, hvor ser det bare godt ud(:

    Du er velkommen til at kigge forbi min blog og min give away, hvor man kan vinde et gavekort på 250kr(:

    http://dyreglad-pige.blogspot.dk/2012/07/give-away-nr-7_22.html

    SvarSlet